Empyro
Olie van eigen bodem
Hebben we de oliesjeiks straks niet meer nodig om auto te rijden? Wie weet komt het zo ver. Empyro in Hengelo maakt de grondstof voor benzine en diesel in elk geval zelf. Hoe doen ze dat eigenlijk? In Twente zit toch geen aardolie in de grond? Waarom zou je hier zelf olie gaan maken?
Wat is biomassa?
Empyro maakt olie uit houtsnippers. Net als stro of snoeiafval zijn houtsnippers plantaardig afval. Dit afval heet ´biomassa´. In de fabriek versnippert men de houtsnippers tot stukjes van 1 à 2 millimeter en vervolgens verhit men de snippers met heet zand tot 500 graden. Er mag geen zuurstof bij komen, want dan zou alles verbranden. Nu verdampen de plantenresten tot gas. Als dit gas afkoelt, blijft er vloeistof over. Dit is zelfgemaakte olie. Als je hier nog wat zuurstof uit haalt, dan lijkt de zelfgemaakte olie zoveel op aardolie, dat er benzine of diesel van gemaakt kan worden. Naast olie blijven er ook gas en houtskool over. Die stoffen worden verbrand om stoom en stroom te maken. Met de stroom wordt opnieuw een lading biomassa verhit.
Wie gebruiken olie en stoom?
De stoom gaat naar de zoutfabriek van AkzoNobel, die naast Empyro staat. Akzo gebruikt stoom om het zout te drogen, dat ze ondergronds oplossen en daarna omhoog pompen. De olie levert Empyro aan FrieslandCampina in Borculo. De zuivelfabriek gebruikt olie om stoom te maken, waarmee men melk indampt tot melkpoeder. Zo bespaart de zuivelfabriek flink op aardgas en stoot het ook minder schadelijk CO2 gas uit.
Twentse uitvinding
Empyro is een pyrolysefabriek. Dat is een fabriek die plantenresten ontleedt (lysis) door ze te verhitten (pyr). Op deze manier kan de fabriek olie maken. Dit is een uitvinding die vooral in Twente is gedaan. Onderzoekers van het Enschedese BTG (Biomass Technology Group) en Universiteit Twente hebben hier 20 jaar aan gewerkt. BTG is een ingenieursbureau dat advies geeft en onderzoek doet. Empyro is uit dit onderzoek ontstaan, maar is nu een zelfstandig bedrijf. De fabriek is in 2015 geopend en maakt 20 miljoen liter olie per jaar. Er werken 15 mensen. In 2020 moet elke liter diesel of benzine aan de pomp 10% biobrandstof bevatten. Dit is beter voor het milieu, maar niet alle biobrandstof is even duurzaam.
Tot nu toe wordt vaak plantenafval van palmolieplantages gebruikt om biobrandstof te maken. Hoewel palmolie een belangrijke grondstof is voor bijvoorbeeld voedsel en zeep, zit er soms een ander luchtje aan. Om palmolieplantages aan te leggen worden ook tropische regenwouden gekapt. Door tuinafval, stro en houtsnippers te gebruiken, heeft Empyro geen afval van palmolieplantages nodig.
De overheid werkt aan het klimaat
Het bouwen van de Empyro fabriek en het onderzoek dat hieraan vooraf ging is deels betaald met subsidies uit Nederland en Europa. Ook de provincie Overijssel steunt het maken van biobrandstof van eigen bodem. Aardolie zal immers opraken en de regenwouden moeten behouden blijven. Maar er is nog een reden. Als je benzine of diesel verbrandt, dan komt er CO2 gas in de lucht. Als er teveel CO2 in de lucht komt, dan blijft de warmte van de zon in de dampkring hangen. De aarde warmt op en het klimaat verandert. Bomen en planten gebruiken CO2 echter als voedsel. Verbrand je biobrandstof van bestaande bomen en planten, dan komt er evenveel CO2 in de lucht, als de planten en bomen er weer uithalen. Dat heet ‘CO2 neutraal’. Als je benzine of diesel verbrandt, die uit aardolie gemaakt is, dan verbrandt je plantenresten die al miljoenen jaren onder het aardoppervlak opgesloten zitten. Je voegt dan meer CO2 toe dan de planten en bomen, die nu op aarde zijn, kunnen opnemen.